سلام دوست من , امیدوارم حالت عالی باشد . امروز با بررسی مبحث تولید محتوای الکترونیکی در خدمت شما هستیم .

بیایید قبل از هر چیزی باهم بررسی کنیم که :

محتوای الکترونیکی به چه معناست ؟

محتوای الکترونیکی به مجموعه ای متون ، تصاویر ، صدا ها و ویدیو ها گفته میشود که هدف آن ها آموزش یک مطلب یا معرفی یک محصول میباشد . بطور کلی تر به هر نوعی از محتوا که از طریق رایانه قابل مشاهده و انتقال باشد محتوای الکترونیکی میگوییم .

در ایران تبدیل اطلاعات به محتوای الکترونیکی از سال ۱۳۶۸ آغاز شد . اولین گام برای تولید ترویج تولید محتوای الکترونیکی تبدیل کتاب های چاپی به کتاب های الکترونیکی بود و طی مدت زمان کوتاهی افراد زیادی را مجذوب خود کرد .

یکی از بخش های تولید محتوای الکترونیکی ، ” آموزش الکترونیکی ” یا ” E-Learning ” میباشد .  آموزش الکترونیکی مزیت های زیادی نسبت به آموزش حضوری دارد . بعنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش هزینه های آموزشی
  • تعاملی کردن آموزش ها
  • کاربر پسند بودن محتوای الکترونیکی
  • افزایش سرعت در آموزش و یادگیری
  • صرفه جویی در زمان

در آموزش الکترونیکی میتوان از تصاویر ، متون ، صداها و ویدیو ها و یا ترکیب آن ها استفاده کرد . امروزه بسیاری از سازمان ها و مراکز علمی ، برای انتقال مطالب جدید به افرادی که توانایی حضور فیزیکی در کلاس های آموزشی را ندارند ، آموزش های خود را در قالب یک آموزش الکترونیکی در سطح اینترنت قرار داده اند .

گام های تولید یک محتوای الکترونیکی آموزشی

۱- تهیه سناریو :

برای تولید یک محتوای الکترونیکی آموزشی پیش از هر چیز باید یک سناریو داشته باشید که نحوه ارائه مطالب به مخاطبان را بررسی کنید .

۲- جمع آوری محتوا :

در گام دوم باید اقدام به جمع آوری مطالب کنید . سعی کنید محتوایی که به مخاطب ارائه میکنید با ساده ترین زبان بیان شده باشد . دقت کنید که هرگز محتوای آموزشی خود را از جایی کپی نکنید . حنی اگر اقدام به تولید محتوای آموزشی در مورد موضوعی کرده اید که درباره آن اطلاعات دقیقی ندارید ، باز هم دلیل مناسبی برای کپی کردن مطالب نخواهد بود . اگر حس میکنید اطلاعات شما برای تولید یک محتوای آموزشی کافی نیست ، بهتر است به مطالعه و تحقیق بپردازید و پس از درک مفهوم آنچه خوانده اید ، برداشت خود را به صورت یک محتوای الکترونیکی آموزشی پیاده سازی کنید .

۳- آنالیز اطلاعات جمع آوری شده :

پس از جمع آوری و پیاده سازی اطلاعاتتان ، محتوای خود را مرور کنید . سعی کنید خود را در جایگاه یک کاربر که برای یادگیری و آموزش به محتوای شما مراجعه کرده است قرار دهید . بررسی کنید که محتوای شما از نظر تاثیر گذاری روی مخاطبان در چه سطحی قرار دارد . آیا محتوای شما یک محتوای کامل است ؟ آیا میتواند همه نیاز های کاربر را برطرف کند ؟ آیا بیان شما بیش از حد ساده یا بیش از حد پر تکلف نیست ؟

۴- پیاده سازی اطلاعات بصورت متنی ، صدا ، تصاویر یا ویدیو :

پس از اینکه از بی نقض بودن اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید اطمینان پیدا کردید ، باید تصمیم بگیرید که میخواهید به چه صورت اطلاعات خود را پیاده سازی کنید . اگر میخواهید از محتوای الکترونیکی متنی برای پیاده سازی اطلاعات خود استفاده کنید ، باید بگویم که اغلب افراد علاقه چندانی به خواندن متون طولانی آموزشی ندارند . اما اگر از ترکیب متن یا تصاویر ، ویدیو و یا صدا استفاده کنید قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت . دقت کنید در صورت استفاده از تصاویر ، ابعاد و کیفیت آن ها را بگونه ای انتخاب کنید که به سئوی سایت آسیبی وارد نکنید .

۵- انتشار محتوای الکترونیکی :

در مرحله آخر مجددا محتوای خود را از نظر اشکالات ویراستاری ، مفهوم و … بررسی کنید . پس از اطمینان از بی نقص بودن آن ، میتوانید محتوای خود را منتشر کنید .

برای تولید محتوای الکترونیکی نرم افزار های زیادی وجود دارند . چند نمونه از آن ها را در زیر مشاهده میکنید :

ابزار های تولید محتوای الکترونیکی

برای تولید محتوای الکترونیکی متنی : acrobat reader , power point , presenter

برای تولید محتوای گرافیکی : photoshop , snaglt , photo impact

برای تولید انیمیشن : swishmax , flash , captivate

برای تولید محتوای صوتی : soundbooth , audition capativate , sound fourge ,

نرم افزار های کاربردی فیلم : camtasia,  capativate

نرم افزار تولید اسلاید : power point , director

نرم افزار های تولید آزمون : E-Learning builder , quiz builder

ویژگی های یک محتوای الکترونیکی با کیفیت

۱- منابع معتبر :

در مرحله جمع آوری محتوا ، باید دقت کنید منابعی که محتوای خود را از آن ها استخراج میکنید ، مطالب با کیفیت و معتبری داشته باشند . برای تولید محتوای الکترونیکی آموزشی به سراغ منابعی بروید که از لحاظ علمی مورد تایید باشند . دقت کنید که اطلاعات آن ها بروز باشد . زیرا بسیاری از اطلاعات از گذشته تا کنون بارها بروز رسانی شده اند . از معتبر ترین منابع آموزشی میتوان به ویکی پدیا اشاره کرد .

۲- پشتیبانی مناسب :

نباید اینطور تصور کنید که پس از تولید محتوای الکترونیکی کار شما به پایان رسیده است . تولید و انتشار محتوا فقط بخشی از روند آموزش الکترونیکی است . پس از انتشار محتوا باید مرتبا بازخورد های آن را بررسی کنید . به سوالات مخاطبان پاسخ دهید و در صورت وم بخش هایی از محتوای خود را تغییر دهید و آن را بروز رسانی کنید . برای وفاداری مخاطبانتان و جذب مخاطبان جدید ، باید به گونه ای به آن ها ثابت کنید که شما به مخاطبان خود اهمیت میدهید .

۳- قیمت گذاری منصفانه :

در قیمت گذاری دوره های آموزشی خود منصفانه عمل کنید . در فروش دوره های آموزشی باید قیمت گذاری به گونه ای باشد که هزینه هایی که برای تولید محتوای آموزشی پرداخت کرده اید ، به شما بازگردد و  مقداری سود نیز به شما پرداخت شود . اما نباید آنقدر مقدار سود خود را بالا ببرید که اکثر افراد توانایی خرید آن را نداشته باشند . بنابراین منصفانه عمل کنید تا مخاطبانتان نسبت به سما وفادار بمانند و به واسطه قیمت مناسب دوره آموزشی ، در دراز مدت سود بیشتری بدست آورید .

جمع بندی پایانی

در میان همه انواع تولید محتوا ، تولید محتوای الکترونیکی بیشترین طرفدار را به خود جذب کرده است . بطوریکه حتی بسیاری از سایت های غیر آموزشی هم در کنار مطالب تخصصی وبسایت خود ، یک یا چند مطلب آموزشی نیز قرار میدهند تا به وسیله آن ها مخاطبان را به سایت خود جذب کنند و سپس اقدام به فروش محصولات و خدمات خود کنند . اگر شما هم یک مدرس در یک حوزه خاص هستید ، میتوانید با تولید محتوای الکترونیکی آموزشی ، شغل خود را گسترش دهید و بدین طریق در آمد بیشتری کسب کنید .


mabnamohtava ، ,محتوای ,های ,تولید ,آموزشی ,الکترونیکی ,خود را ,محتوای الکترونیکی ,آن ها ,برای تولید ,جمع آوری ,برای تولید محتوای ,تولید محتوای الکترونیکی ,تولید محتوای آموزشی ,محتوای الکترونیکی آموزشیمنبع

سفارش تولید محتوای آنلاین

تولید محتوا در فضای مجازی + ۵ ترفند شگفت انگیز در سال 2020

بازاریابی محتوا راز اساسی بیزینس شما

تولید محتوای الکترونیکی

۴ رازی که در تولید محتوا به انگلیسی اگر ندانی حتما آسیب خواهی دید !

چگونه با تولید محتوا برند سازی کنیم ؟

چرا بسیاری از بیزینس های موفق دنیا از سفارش تولید محتوای صوتی برای برند سازی استفاده میکنند ؟

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بازاریابی | کسب و کار | بازاریابی آنلاین | تجارت الکترونیک اطلاعات تخصصی سینک ظرفشویی خرید آنلاین تردمیل ارزان تندیس دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. اجناس فوق العاده فلزیاب،طلایاب،گنج یاب،فلزیاب گیلان،طلایاب گیلان ای هر-کد های هدیه سیم کارت خريد شن و ماسه شب های فوتبالی روسیه و پذیرش دانشجو